Het laatste weekend van mei viel een spreekwoordelijke bom in Thomashuis-land. Een artikel in de Telegraaf en een item in EenVandaag schetsten in niet mis te verstane woorden enkele vermeende gevallen van misbruik – zowel fysiek als financieel. Een serieuze opdoffer voor alle Thomashuizen.

“De wake-up call was gigantisch”, vertelt Anke Blokhuis, directeur van De Drie Notenboomen, de franchiseorganisatie achter de Thomashuizen, maar ook de Herbergiers, Thomas op Kamers en de ZorgButler. “We zijn in verlegenheid gebracht, in het bijzonder omdat de beschreven incidenten een grote impact hebben gehad op de hele formule”, gaat ze verder, “dus ook op de huizen waar helemaal niets aan de hand is.”

Het franchisebedrijf uit Gouda is daarom druk aan de slag om dit soort situaties in de toekomst te vermijden.

Verder professionaliseren

De afgelopen jaren is de hele organisatie sterk gegroeid, verandert er voortdurend wel iets met betrekking tot bijvoorbeeld wetgeving, en zitten de verschillende zorgformules steeds vaker in het vizier van pers en inspectie. “Hier waren we ons uiteraard al van bewust. We hadden reeds een traject in gang gezet om onze dienstverlening verder te professionaliseren”, vertelt Blokhuis.

Een meer diepgaand selectietraject voor nieuwe zorgondernemers, een uitgebreider opleidingsaanbod en het structureel inzetten van ervaren zorgondernemers om anderen te ondersteunen zijn hier enkele voorbeelden van.

Daarnaast wordt er een set criteria bepaald om op een zo objectief mogelijke manier te kunnen benoemen of er in een onderneming risico’s zijn voor bewoners of de hele formule. Zo kunnen problemen makkelijker bespreekbaar gemaakt worden, en kan er gerichter actie genomen worden waar nodig. “Deze criteria hebben te maken met zorg en visie, met bedrijfsvoering en ondernemerschap en tenslotte met financiële aspecten”, stelt Blokhuis. “En cruciaal is dat we dit samen met alle zorgondernemers vastleggen. Zo is het iets van ons allemaal.”

Schouder aan schouder

De Drie Notenboomen benoemt dat het doel van deze trajecten is ervoor te zorgen dat ze samen met alle zorgondernemers zo goed mogelijk de toekomst kunnen aanvliegen, en de essentie van de verschillende zorgformules altijd de bovenhand zal hebben. “We zijn ongelooflijk trots op onze vier zorgconcepten. Meer dan tweeduizend mensen vinden in alle ondernemingen een warm thuis dat gebouwd is op eenvoudige principes en hard werken, maar bovenal op een mooie kern. Dat moeten we koesteren”, benadrukt Blokhuis. “De kracht van wat we doen hebben we ook mogen ondervinden door de honderden reacties die we mochten ontvangen na de persaandacht. Zelfs de redacties van de Telegraaf en EenVandaag hadden nog nooit zoveel respons gekregen. Dat geeft tonnen energie.”

Tekst: Sander Speleman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *