Als manager marketing en communicatie van een zorginstelling zijn het enerverende tijden, zo ondervindt ook Stephan Bol. Aan hem de schone taak een campagne te bedenken die mensen warm maakt voor het opvullen van de tientallen vacatures bij Lelie zorggroep. En wellicht een nog schonere taak: een campagne bedenken die zich onderscheidt van de vele, vele anderen.

Tekst: Jan de Gier

In een filmpje van Lelie zorggroep krijgt een zorgmedewerker een koekje aangeboden van een cliënt. Een andere medewerker overkomt hetzelfde en aan het einde van de dag zit een aantal collega’s met een goed gevulde koektrommel aan tafel. Naam van de campagne achter het filmpje: Werken met waardering.

Brein hierachter is onder anderen Stephan Bol, manager marketing & communicatie, die in samenspraak met een communicatiebureau, directie én medewerkers deze campagne in het leven riep. Broodnodig, want ook bij Lelie zorggroep is het hard zoeken naar zorgmedewerkers. “Er is veel verloop doordat mensen soms ander werk krijgen of bijvoorbeeld een gezin stichten”, vertelt hij. “Maar de zorgvraag neemt toe dus er zijn vele handen nodig. Een hele uitdaging.”

Eigen organisatie overstijgen

Bol is zich als geen ander bewust van het feit dat zijn campagne één van de velen is die momenteel op de mensen wordt afgevuurd. Een uitdaging dus om onderscheidend te zijn. “Dat doen wij onder meer door een campagne te maken die onze eigen organisatie overstijgt. Ik zie er heel veel die voor vooral het effect zullen hebben dat medewerkers bij de buren worden weggekaapt. Natuurlijk doen we het voor onze eigen organisatie, maar als iemand dankzij deze campagne de stap naar de zorg zet en elders aan het werk of in opleiding gaat, dan is er alsnog een doel bereikt.”

Stephan Bol

Het is wat Bol betreft wel iets om voor te waken, die vele campagnes die je momenteel overal ziet. “We moeten uitkijken dat we niet met z’n allen over elkaar heen buitelen. Je zou als buitenstaander haast gaan denken: ‘Nou, dat gaat goed in die sector als er zoveel reclame voor gemaakt moet worden.”

‘We moeten uitkijken dat we niet met z’n allen over elkaar heen buitelen’

Vorig jaar al claimde Lelie zorggroep de website www.werkenmetwaardering.nl en is er veel aandacht besteed om de vacaturepagina van de instelling zo optimaal mogelijk te maken. De daadwerkelijke campagne ging pas begin september van start en is aangevuld met filmpjes waarin zorgmedewerkers vertellen over hun werk. “Om te bepalen wat het thema moest zijn hebben we onze medewerkers gevraagd wat voor hen belangrijk is in de zorg. Vrijwel unaniem kwam daar één aspect naar voren: de waardering die je krijgt.”

Stijgend sitebezoek

En het raakt een snaar, zo blijkt uit de voorlopige resultaten. “Het gaat heel goed”, vertelt Bol. “We zien een significante stijging van het aantal sitebezoeken. En bezoekers blijven langer op de site hangen, dat is ook belangrijk. En de mensen die zich bezighouden met de werving zien daar ook meer beweging. Je vervult de vacatures echter niet in één maand natuurlijk. Maar het begin is er.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *